Składanie tematu prac dyplomowych


Sekcja w budowie

Wskazówki dotyczące układu prac dyplomowych


Sekcja w budowie

Wskazówki dotyczące redakcji prac dyplomowych


  • Upewnić się, że informacje na stronie tytułowej są prawidłowe (zgodnie z danymi studenta, prowadzącego i ze szczegółami pracy widocznymi w USOS-ie).
  • Trzymać się jednego stylu narracji (pierwsza osoba lub bezosobowo, przy czym preferowana jest forma bezosobowa). Zwykle prace redaguje się w czasie przeszłym.
  • Pisać zwięźle i stosować język techniczny. Unikać zbyt długich opisów i mowy potocznej.
  • Unikać długich, wielokrotnie złożonych zdań (zamieniać je na krótsze zdania jednokrotnie lub "dwukrotnie" złożone).
  • Stosować systemy sprawdzania pisowni.
  • Rysunki i tabele muszą mieć podpis. Zwykle dla rysunku podpis znajduje się pod nim, a dla tabeli nad nią.
  • Rysunki i tabele muszą mieć odniesienie w tekście.
  • Pozycje z literatury muszą mieć odwołanie w tekście.
  • Rysunki powinny być czytelne. Rozmiar głównej czcionki na rysunku nie powinien być mniejszy niż rozmiar czcionki w głównym tekście.
  • Prefereowany format rysunków to EPS.
  • Unikać cytowania wprost (przytaczania czyichś słów dosłownie). Zamiast tego należy stosować parafrazy. Jeśli cytowanie wprost już wystąpi, to wyraźnie zaznaczać gdzie i kto jest cytowany m.in. przez zastosowanie cudzysłowu (samo umieszczenie pozycji w spisie literatury nie wystarczy).
  • Unikać zbyt krótkich (jedna lub dwie linijki) akapitów.
  • Raczej stosować listy numerowane (otoczenie enumerate) niż punktowane (otoczenie itemize).
  • Nie rozpoczynać podrozdziału od razu po rozpoczęciu rozdziału (przynajmniej jeden akapit wstępu przed przejściem do pierwszego podrozdziału). Podobnie dla dalszych poziomów (podpodrozdział dla podrozdziału itp.)
  • Stosować odpowiednie określenia liczebności dla rzeczowników policzalnych (liczba) i niepoliczalnych (ilość).
  • Unikać wyrażeń typu "rysunek pokazuje", czyli nadawania cech istot żywych rzeczom nieożywionym i pojęciom abstrakcyjnym (przykładowa alternatywa: "na rysunku pokazano").
  • Unikać samotnych jedno- lub dwuliterowych wyrazów na końcu wiersza (tzw. sierotka). W tym celu należy stosować niełamliwą spację (w LaTeX-u służy do tego tylda np. "w~załączniku"). Podobnie, fragmenty typu "rys. 1.2" muszą być w tej samej linii, nie można ich łamać.
  • Unikać krótkich (w szczególności składających się z jednego słowa) wierszy na końcu akapitu (tzw. wdowa).
  • Unikać sytuacji, gdy na końcu strony znajduje się pojedynczy wiersz nowego akapitu (tzw. szewc) lub gdy na początku strony znajduje się ostatni wiersz akapitu (tzw. bękart).
  • Jako myślnik używa się półpauzy (–, w LaTeX-u zapisywana jako --) lub pauzy (—, w LaTeX-u zapisywana jako ---). Myślnik jest normalnie znakiem międzywyrazowym i prawie zawsze powinny być naokoło niego spacje (np. "tekst — wtracenie — dalszy tekst"), także przy opisywaniu zakresów ("pociąg relacji Gdańsk — Warszawa"). Wyjątkiem jest wykorzystanie półpauzy do zapisu zakresu liczbowego np. "10–15".
  • Z kolei dywiz (w LaTeX-u zapisywany jako -) jest używany do zapisu wyrazów dwuczłonowych (np. W-4, 32-bitowy, biało-czerwony, Kowalska-Nowak) i nie stosuje się spacji naokoło (z wyjątkiem konstrukcji typu "5- lub 6-krotny"). Dywiz wykorzystuje się także do odmiany skrótowców np. PIT-u, w CSS-ie, HTML-em itp.
  • W przypadku nazwisk i wyrażeń obcojęzycznych (np. James, Harry, framework, Hibernate) apostrofa używa się tylko do zaznaczenia, że głoska przed nim znika w wymowie, w innych przypadkach go nie stosujemy. Tak więc piszemy: Harry'ego, Harry'emu i Hibernate'a, ale Harrym, Hibernatem, frameworkiem, Jamesa!